Wat betekent de Troonrede van 2025 voor de woningmarkt (in Utrecht)?
De Troonrede zet in op versnellen van bouwen, het verruimen van betaalbaarheid en het duidelijker positioneren van beleggers en huurders in het stelsel. Voor de Utrechtse markt, waar krapte en prijsdruk al jaren de norm zijn, kan dit op middellange termijn lucht geven. Toch blijft de woningmarkt in 2025 een markt van goed voorbereide kopers én verkopers.
In deze blog gaan we dieper in op de besproken topics tijdens de Troonrede en koppelen we dit aan de realiteit op de Utrechtse woningmarkt.
Korte terugblik op de Troonrede van 2025
Afgelopen 16 september 2025 zette de Troonrede de lijnen uit. Nederland moet “van het stikstofslot af” zodat vergunningverlening weer op gang komt en in de Nota Ruimte worden vier nieuwe grootschalige woningbouwlocaties voorzien. Doel: de bouwketen lostrekken en regionale schaarste verminderen.
Deze koers vertaalt zich in een aantal sporen die mogelijk ook in Utrecht voelbaar gaan zijn. We lichten ze graag voor je toe.

1 – Meer bouwen, komt er dan eindelijk lucht in de markt?
De Troonrede bevestigt het tweesporenbeleid. Men wil procedures vlot trekken én extra ruimte aanwijzen voor de woningbouw. Dat biedt perspectief in de provincie Utrecht. Veel projecten zitten namelijk niet vast op ambitie, maar op vergunningen, infrastructuur en uitvoerbaarheid. Als de beknelde schakels daadwerkelijk opschuiven, zien we eerst ontwikkelaars die dossiers opnieuw prioriteren, daarna gemeenten die bestemde capaciteit met fasering invullen en dán pas kopers en huurders die het effect merken in keuze en prijsdruk.
Op korte termijn verwachten we meer beweging “op papier”, maar in de praktijk zal het nog even duren voordat we daadwerkelijk effecten gaan zien.
2 – Betaalbaarder wonen wordt zichtbaar vanaf 2026
De aangekondigde bouwimpulsen richten zich nadrukkelijk op betaalbare koop en betaalbare huur. Subsidies of stimuleringsinstrumenten zijn hier geen wondermiddel, maar ze verlagen drempels. Projecten komen hierdoor sneller rond, ontwikkelaars kunnen meer in het middensegment programmeren en koopstarters krijgen toegang tot woningen die nét buiten dat bereik vallen. Het opent meer (Utrechtse) deuren.
3 – Huurders krijgen meer ademruimte, maar schaarste blijft
De verruiming van huurtoeslag helpt huishoudens met hogere huren en lagere inkomens. In een krappe Utrechtse markt is dat welkom, maar het verandert niet het mechaniek dat de vraag groter is dan de aanbodzijde. Huurders krijgen meer betalingsruimte, verhuurders zien iets minder frictie in bezetting.
Het segment middenhuur? Dat blijft het strijdtoneel waar kwaliteit, locatie en het energielabel het verschil maken.
4 – Dit verandert er fiscaal bij aan- of verkoop
Fiscale spelregels bewegen gestaag mee. Voor starters blijft de overdrachtsbelastingvrijstelling bestaan (onder voorwaarden) en is de waardegrens vanaf 2026 opgehoogd. Dat is belangrijk in een dure regio als Utrecht. Tegelijk blijft het eigenwoningforfait op het huidige peil. Reken dus niet op een automatische lastenmeevaller via de WOZ-route. Voor beleggers en tweede woningkopers sturen maatregelen juist op selectiever investeren
Lagere overdrachtsbelasting kán de instap verbeteren, maar de Box 3 waardering en de leegwaarderatio houden rendementen realistisch.

Wat betekent dit voor de Utrechtse woningmarkt
Utrecht blijft in 2025 een competitieve kopersmarkt met structurele krapte. De aangekondigde impulsen werken door, maar hebben tijd nodig om te landen in planvorming, vergunning en oplevering. Daar merk je dus pas later écht de effecten van.
De meerwaarde van een aan- of verkoopmakelaar? Een specialist aan je zijde die dichter op het vuur zit, je vroegtijdig tipt en met je belangen meedenkt. Kies voor de expertise van Paul Dijkstra Makelaars en ervaar de zekerheid van een makelaar die echt met je meedenkt. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
